Takk for en fantastisk høst på Apalløkka

Dronningbesøk 03.12.18

Siste skoledag før jul var alle elever og ansatte samlet til felles avslutning i Apalløkkahallen. Dette er en fin tradisjon og både elever og lærere opptrådte med sang og spill. Tre av elevvertene fra 8.trinn, Dennis, Rasmus og Genesis var flinke konferansierer og ledet oss trygt gjennom programmet. Vi mimret også litt opp det vi opplevde 3. desember da Dronningen var på besøk og så på filmer og bilder som ble vist for henne og alle de andre gjestene den dagen. Rektor Elisabeth holdt tale til alle sammen og den ønsker vi å dele med alle også her:

Kjære alle elever – her i hallen i dag er det dere som er hedersgjestene.

Mange av dere går glipp av mye fint hver dag. Hver eneste dag legger vi ut bilder av aktiviteter på Apalløkka skole sin facebookside. Hvorfor gjør vi det? Jo for vi vil vise frem dere og deres læring, både faglig og sosialt. Vi låner dere i 3 år! I dag får dere en alvorlig og svært viktig – kanskje årets viktigste lekse av meg! Dere skal gå hjem og si til foreldrene deres og alle andre der hjemme – TUSEN TAKK, tusen takk fra de voksne på Apalløkka for at deres foreldre/foresatte låner bort det mest dyrebare dem har til oss! Det er DERE! Vet dere egentlig hvor GULL dere er.

Vi har brukt ca 15.000 kr av skoleprisen til å kjøpe 10 bilder av kunstner Lisa Aisato.

GOD NOK står det på genseren til jenta på et av disse bildene

Dere skal vite av vi vil dere så inderlig vel!

Vi vil at dere skal lykkes både faglig og sosialt. Vi vil at dere skal ta gode valg. KUNNSKAP er makt! Vi lever i et kunnskapssamfunn. Jeg sier som taxisjåføren sa til Marcus og Arjan i 9C og Mira i 10B da vi tok taxi ned til Utdanningsdirektoratet sist fredag for å snakke foran 400 mennesker om Apalløkka skole og hva som betyr noe for elevene på en skole. De var strålende representanter for oss. Neste gang er det kanskje DIN tur! Din tur til å snakke om skole med noen som ikke er fra Apalløkka. Hva sa denne taxisjåføren – han sa mye. Han ba meg også gjette på alderen hans. Jeg sa 55, han var 70. Han kom til Norge i 1971, det året jeg ble født. Han hadde 4 døtre. Han selv kjører taxi nå. Han sa til elevene i baksetet at alt handler om å være gode mennesker. Om du jobber / gjør ditt beste på skolen i 10 år fører det til et godt liv. Jobb hardt, knaillhardt i 10 år. Om du tuller bort ungdomstiden din – da tuller du bort voksenlivet ditt. Og voksenlivet ditt kan være 80 år, vi alle bli jo ca 100 år. Denne mannen var hardtarbeidende og en stolt norskpakistaner. Er det noen her som trur det var lett å komme til Norge i 1971? Vi må huske på at alle vil ha det bra i sitt land! Dessverre er det ikke alle som har det bra i sitt land. Vi på Apalløkka er en mini-versjon av verden.  Alle døtrene til taxisjåføren, 4 jenter, studerer høyere utdanning eller har studert. Alle her skal ikke gå på universitet eller høgskole, vi er forskjellige! Men alle skal ha et godt liv! Min bønn til dere er GJØR SÅ GODT DERE KAN! Hardt arbeid nytter. Vis hvem du er, ta gode valg og vær snill! Vær snill mot deg selv, du skal leve med deg selv resten av livet, vær snill mot alle rundt deg. Vi på Apalløkka gjør det vi kan for at du skal ha det bra. Vi er ambisiøse på dine vegne. Vi har trua på deg! Vi stiller krav, og det er godt ment! Vi setter grenser, det er godt ment! Vi svarer på melding på kvelden, det er godt ment! Vi forbereder oss til undervisningen, det er også godt ment! Vi har øyne både foran og bak, vi ser! Det er også godt ment! Hvorfor ser vi – jo for å hjelpe deg til å bli den beste versjonen av deg selv! Det er også godt ment! Til at du og du og du skal fullføre og bestå vg.skole. Ta kloke og riktige valg! Det er lov å gjøre feil. Mange av dere vet at vi som voksne på Apalløkka vi tåler at dere gjør feil, men vi tåler ikke at dere ikke står for det dere gjør. Vi tåler heller ikke at dere lar en kompis stå igjen med «dritten». Vi og jeg forventer at dere tar en for laget, og står for det dere har gjort. Backer hverandre, og er rause. Om du ser at en går alene eller at en har problem – still opp! Ta han eller henne inn i varmen! Still oppfor hverandre!

Om du bruker ett minutt eller ti en dag – tenk over hva vi voksne gjør! Vi kan gjøre enda mer, men vi kan også gjøre mye mindre. Det er viktig for meg som rektor at du kjenner at LÆREREN LIKER DEG! Det er den voksne som har ansvaret i relasjonen dere imellom, men du må også jobbe for relasjonene. HARDT ARBEID NYTTER! Vær snill – fortsett å være den du er! Vi liker deg! Jeg liker deg! Og vi er veldig redde for at du ikke skal ha det bra. Du skal ha det bra! Er det noe? Si ifra! Vi kan hjelpe deg nå, vi låner deg bare i tre år. Noen har et halvår igjen, noen 1,5år og noen 2,5år. Tenk på dette i jula: På Apalløkka er det mange som er glad i akkurat meg! Dere er gull! Dere er fremtiden! Dere skal passe på meg når jeg bli gammel! Og jeg er ikke bekymra for at dere ikke klarer det! Vi på Apalløkka har faktisk verdens beste elever! Dere er gull!

Og med dette ønsker jeg dere en GOD jul og et suverent NYTTÅR!

Med disse kloke ordene fra rektor Elisabeth ønsker vi alle elever og foresatte en god juleferie og så gleder vi oss til å se alle elevene igjen til nye, fine skoledager fylt av læring både faglig og sosialt fra og med torsdag 3. januar 2019