Viktig informasjon til elever og foresatte om kommende uke

Apalløkka skole

I dag klokken 18 (ny tid da det egentlig var klokken 16) er det en spennende pressekonferanse om evt. videre åpning av bla. skolene. Vi er varslet om at det vil bli kort tid mellom varsling om åpning og åpning av skolen. Vi har selvfølgelig brukt mye tid på å planlegge for en åpning. Dette gjorde vi allerede da det i påska ble varslet om åpning av 1. – 4. trinn.

FAU fikk en del info om evt åpning tidligere sist uke. Her kommer litt informasjon til alle. Denne informasjonen gjelder om det blir full åpning. Dersom det ikke blir åpning for alle trinn vil hjemmeskole gjelde som tidligere:

- Ingen grupper kan være større enn 20 elever, og da er det noen elever fra hver klasse som blir "tatt ut" av den opprinnelige klassen.

- 10.trinn blir delt inn i 6 kohorter/grupper. 10A, 10B, 10C, 10D, 10E og 10F.

- 9.trinn blir delt inn i 7 kohorter/grupper. 9A, 9B, 9C, 9D, 9E, 9F og 9G.

- 8.trinn blir delt inn i 8 kohorter/grupper. 8A, 8B, 8C, 8D, 8E, 8F, 8G og 8H.

- Apalløkka har nok klasserom til at hver kohort/gruppe kan få eget klasserom. Jippi!

- I tillegg til klasserommene tar vi i bruk mediateker (1+2+3), Tekno, Lab 1 og Lab 2.

- De ulike trinn starter til ulike tidspunkt om det blir vanlig skole.

o 8.trinn starter 8.30

o 10.trinn starter 9.00

o 9.trinn starter 9.30

- Vi har planlagt som at 10.trinn starter fra mandag 11.mai. Planene til 8. og 9.trinn er ikke helt spikret, dette pga. vi har en følelse av at skolen åpner for 10.trinn til uka. MEN, dette vet vi mer om i dag klokken 18.00

- Alle elever skal følge sin kohort/gruppe og kun være "tett på" den.

- Det vil være lærere som går på tvers av kohortene/gruppene, men det er kun før og etter lunsj.

- Det er kun en planlagt pause i løpet av dagen. Den er ulik for de ulike trinn.

- Matpakke og egen drikke blir viktig!

- Timene før og etter lunsj er på 2,5 / 2 timer, skoledagen blir på 4 – 5 timer.

- Det som er helt sikkert er at valgfag og fremmedspråk vil fortsette som hjemmeskole en tid til, dette da vi ikke kan blande elever inn i nye grupper.

- Kunst og håndverk bil for det meste foregå som hjemmeskole, eller kunst og håndverk i de faste gruppene i de faste rommene.

- Alle rom er møblert til 18 – 20 elever.

- Alle rom er merket med smittervernsrutiner for håndvask og hygiene.

- Alle pulter blir merket med elevnavn.

- Økt renhold.

- Hver gruppe/kohort får sitt eget toalett.

- Hver gruppe/kohort møter hver dag opp ute til et bestemt sted.

- Hver gruppe/kohort får sine områder ute, men det beste er om elever sprer seg og holder avstand….

- All kroppsøving vil foregå ute. Elevene vil kunne gå hjem og dusje om de skal ha timer etter kroppsøving. En lengre pause (1 time).

- All mat og helse foregår praktisk på kjøkken med varmebehandlet mat og i små grupper – 5 elever.

- Skoledagene blir altså noe hjemmeskole og noe skole på skolen.

- Vi voksne ønsker IKKE å bli "kjeftesmeller", vi har fokus på gjensynsglede og det sosiale.

- Naturen vil bli tatt i bruk. Heldige oss som har en nydelig beliggenhet!

Apalløkka 070520

- Elevene skal IKKE overkjøres av vurderingssituasjoner, elevene har helt klart vist oss kompetanse og ferdigheter både før og under hjemmeskolen.

- Nå skal vi ha fokus på trygghet, trivsel og læring – som vanlig!

Her var det mye informasjon!

Vi ønsker at dere alle skal føle dere trygge på at vi gjør det vi kan for å skape trygghet, varme, læring og kjærlighet! Rektor var i dag og kjøpte 3 kilometer med merkebånd og kilometer med maskeringstape for å dele inn rom og områder…..men vi kommer ikke til å "gjerde" inn elevene med merkebånd…. Her må vi sammen se hva vi trenger.

Vi er meget imponerte over elevenes innsats og omstillingsevne.

Vi er meget imponerte over de ansattes innsats og omstillingsevne.

Vi er meget imponerte over dere foresattes innsats og omstillingsevne.

VI GLEDER OSS VILT TIL Å SE ELEVENE IGJEN I "LIVE" OM SKOLENE ÅPNER TIL UKEN!

På Apalløkka er vi også SAMMEN OM dette.

8.trinn kan forresten glede seg – de har fått NYE stoler. Nå har vi 450 vakre lyseblå regulerbare stoler. Jippi!

Avslutningsvis vil jeg si – dette er punkter om skolen åpner. Vi vet mer i ettermiddag.

Dere vil få ytterligere informasjon i ettermiddag og på fredag…..kanskje også i helga!

Og dere foresatte skal vite – vi gleder oss veldig til å møte deres ungdommer igjen. Når det blir vet vi mer om etter klokken 18 i dag.

Flagget er gjort klart og blomster skal plantes i blomsterkassene!

Har du spørsmål – ta kontakt!

God torsdag!

skolens ledelse